podstawa prawna:
- art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021r., poz. 573 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022r., poz. 690 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej ( Dz. U. z 2021r., poz. 743 z późn. zm.),
- rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej (Dz. U. z 2022 r., poz. 1330),
- rozporządzenie Komisji UE nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r., str.1),
- rozporządzenie Komisji UE nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9),
- rozporządzenie Komisji UE nr 717/ 2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190/45 z dnia 28.06.2014 r.)
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.).
- są zarejestrowane w PUP jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, zameldowane na pobyt stały lub czasowy we Wrocławiu,
- zamierzają podjąć działalność gospodarczą, bez względu na formę prawną działalności, na terenie miasta Wrocławia,
- dotychczas nie otrzymały bezzwrotnych publicznych środków (np. PFRON, Fundusz Pracy, EFS) na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, albo na założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej,
- przed dniem złożenia wniosku upłynęło co najmniej 12 miesięcy od zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej lub rolniczej samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami lub podmiotami, albo upłynęło co najmniej 12 miesięcy od ustania członkostwa w spółdzielni socjalnej,
- nie złożyły wniosku do innego starosty o środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub działalności w formie spółdzielni socjalnej z Funduszu Pracy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub Europejskiego Funduszu Społecznego,
- nie posiadają nieuregulowanych w terminie zobowiązań wobec PFRON,
- nie zalegają z opłacaniem w terminie podatków i innych danin publicznych,
- spółdzielnia socjalna, do której mają zamiar przystąpić, nie zalega z opłacaniem składek ZUS i innych danin publicznych oraz nie posiada nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych i nie znajduje się w stanie likwidacji,
- nie były karane karą zakazu dostępu do środków publicznych, o których mowa w art.5 ust.3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27.08.2009r. o finansach publicznych,
- złożyły kompletny i prawidłowo sporządzony wniosek, na obowiązującym wzorze Wn-O, wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami niezbędnymi do oceny wniosku.
1) nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy,
2) wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności,
- popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność (w tym rodzaj działalności i szanse zdobycia pozycji na rynku),
- planowane wydatki, które Wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków (w tym kalkulację wydatków bezpośrednio i jednoznacznie związanych z rodzajem projektowanej działalności na jej uruchomienie w ramach wnioskowanych środków),
- wysokość wkładu własnego (środków własnych) Wnioskodawcy,
- uprawnienia i kwalifikacje i Wnioskodawcy lub innych osób, o których mowa we wniosku,
- doświadczenie i umiejętności,
- wysokość posiadanych przez Powiatowy Urząd Pracy środków PFRON przeznaczonych na ten cel w danym roku.
Powiatowy Urząd Pracy pisemnie informuje Wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku wraz z niezbędnymi do jego rozpatrzenia dokumentami, jednak nie wcześniej niż w dniu podjęcia przez Radę Powiatu uchwały, o której mowa w art. 35a ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Powiatowy Urząd Pracy informuje pisemnie Wnioskodawcę o rozpatrzeniu wniosku, wzywając go do negocjacji warunków umowy.
W przypadku uzgodnienia warunków umowy sporządza się protokół z negocjacji. Natomiast w przypadku nieuzgodnienia warunków umowy w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, umowy nie zawiera się.
W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji zawierana jest umowa z Wnioskodawcą.
Formą zabezpieczenia zwrotu przyznanych środków może być między innymi: poręczenie, weksel z poręczeniem wekslowym (awal), blokada rachunku bankowego.
Umowa o przyznanie środków zawiera zobowiązanie Osoby Niepełnosprawnej między innymi do:
1) rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie do 30 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż po wpływie przyznanych środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Za dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej rozumie się datę wskazaną w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (CEiDG),
2) zabezpieczenia zwrotu kwoty środków,
3) przeznaczenia przyznanych środków na cel i rodzaje wydatków określone w umowie i wykorzystania przyznanej kwoty zgodnie z celem i wydatkami, na jakie została udzielona,
4) rozliczenia wydatkowania całości otrzymanych środków w terminie określonym w umowie,
5) prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy lub 24 miesięcy,
6)zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług sfinansowanych z przyznanych środków:
- w terminie 90 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu w przypadku, gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- w terminie 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu podatku,
w przypadku, gdy z deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, wynika kwota zwrotu,
7) udokumentowania realizacji umowy na wezwanie PUP oraz umożliwienia wykonania przez Urząd czynności zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez Wnioskodawcę,
8) informowania PUP o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy niezwłocznie po ich wystąpieniu,
9) poinformowania PUP o nieprowadzeniu lub prowadzeniu działalności oraz jej zakresie w terminie 12 miesięcy po upływie pierwszych odpowiednio 12 lub 24 miesięcy prowadzenia działalności.
Osoba Niepełnosprawna zobowiązana jest do zwrotu otrzymanych środków oraz odsetek od środków, naliczonych od dnia ich otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania Powiatowego Urzędu Pracy do zapłaty, w przypadku naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy, w tym m.in.:
- wykorzystania środków na podjęcie działalności gospodarczej niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie,
- zaprzestania prowadzenia, wykreślenia lub zawieszenia działalności gospodarczej, przed upływem 12 miesięcy lub 24 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- naruszenia innych warunków umowy (np. niewydatkowania przyznanych środków, nieprzedstawienia dokumentów potwierdzających prawidłowe wykorzystanie środków, nieprzedstawienia dokumentów potwierdzających podjęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej).
Osoba Niepełnosprawna bezrobotna lub poszukująca pracy niepozostająca w zatrudnieniu ubiegająca się o środki PFRON składa w formie pisemnej komplet dokumentów, który stanowią wniosek Wn-O wraz z wymaganymi załącznikami. Wniosek może być złożony: w postaci papierowej w Kancelarii Urzędu w godz. 7.45 - 15.15, znajdującej się w siedzibie Urzędu (budynek A) lub za pośrednictwem Poczty Polskiej bądź kuriera na adres urzędu: ul. Gliniana 20-22, 50-525 Wrocław. Możliwe jest też przesłanie dokumentów drogą elektroniczną poprzez platformę ePUAP. W takim przypadku wnioski muszą być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym lub potwierdzone profilem zaufanym. O złożeniu wniosku decyduje data i godzina wpływu wniosku na platformę ePUAP.
Wnioski mogą być rozpatrywane pozytywnie:
- jeżeli Powiatowy Urząd Pracy będzie posiadał środki PFRON przeznaczone na ten cel w danym roku,
- po ogłoszeniu przez PUP na stronie internetowej Urzędu terminu, od którego przyjmowane będą wnioski.
Dodatkowe informacje oraz wzór wniosku i pozostałych formularzy można uzyskać w siedzibie Urzędu przy ul. Glinianej 20-22 (budynek A, pok. 6) lub pobrać ze strony www.wroclaw.praca.gov.pl.
Dział Instrumentów Rynku Pracy – PFRON znajduje się w bud. A (pok.6) Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu przy ul. Glinianej 20 – 22, 50-525 Wrocław (godz. przyjęć interesantów 7.45 – 14.45) i zajmuje się oceną merytoryczną składanych wniosków oraz przygotowaniem umów cywilnoprawnych na podstawie złożonych wniosków (tel.: 71 77 01 744, 71 77 01 745).).