Публикатор

NABÓR WNIOSKÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)

Powiatowy Urząd Pracy we Wrocławiu
 

OGŁASZA
 
NABÓR WNIOSKÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW
Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO
(KFS)
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
 w ramach priorytetów ustalonych na rok 2025
 
Limit KFS, przyznany decyzją Ministra ds. Pracy 
wynosi  5 000 000,00 zł
 
 
TERMIN NABORU WNIOSKÓW
 
Składając wniosek, prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na ważne informacje i objaśnienia dotyczące wypełniania wniosków, które zostały opisane w części VII i VIII.
 
Wnioski przyjmowane będą od dnia 07.02.2025 r. do dnia 10.02.2025 r.
 
 
  1. w formie papierowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, ul. Gliniana  20-22, 50-525 Wrocław w Kancelarii Urzędu pok. 04 od godz. 7.45 do 15.15.
Ważna jest godzina złożenia wniosków, a nie godzina przyjścia do Urzędu.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską o złożeniu decyduje data wpływu do PUP Wrocław;
 
  1. w formie elektronicznej podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub elektronicznie podpisem zaufanym przez osoby uprawnione do reprezentacji zgodnie z dokumentem rejestrowym lub załączonym pełnomocnictwem.
O złożeniu wniosków decyduje data i godzina wpływu do tut. Urzędu przesyłki elektronicznej, w pierwszym dniu naboru od godz. 7.45, w ostatnim dniu naboru do godz. 15.15. Urząd nie ponosi odpowiedzialności za niewłaściwie przesłane dokumenty lub uszkodzone pliki korespondencji elektronicznej, awarię systemu.
 
Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem i godzinami naboru nie będą rozpatrywane i zostaną odesłane Wnioskodawcy.
 
 
I. Warunki korzystania ze środków KFS
 
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie pracodawcy. Należy pamiętać, że nawet jeśli w treści priorytetu zawarto sformułowania odnoszące się bezpośrednio do pracowników skorzystać z niego mogą zarówno pracownicy, jak i pracodawcy.
Pracodawca – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy  z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika.
Pracownik - oznacza osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Pracownikiem jest tylko osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy. Nie jest pracownikiem osoba, która wykonuje pracę w ramach przepisów prawa cywilnego, np. na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też innych rodzajów umów cywilnoprawnych.
W ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego możliwe jest sfinansowanie:
  1. 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw;
  2. 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla mikroprzedsiębiorstw.
Środki KFS przeznacza się na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców, obejmujące:
  1. określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
  2. kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
  3. egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
  4. badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
  5. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
II. Priorytety wydatkowania środków  Krajowego Funduszu Szkoleniowego w roku 2025
Priorytet nr 1 Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić,
że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie miasta Wrocław, powiatu wrocławskiego bądź województwa.
Informacje o zawodach określonych jako deficytowe znajduje się w następujących publikacjach: Barometr zawodów – prognoza na rok 2025 na Miasto Wrocław, powiat wrocławski
i województwo dolnośląskie (dostępny na stronie internetowej oraz w załącznikach do ogłoszenia
o naborze):
Miasto Wrocław:
https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=51&year=2025&form-group%5B%5D=all
Powiat wrocławski:
https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=45&year=2025&form-group%5B%5D=all
 
Województwo dolnośląskie:
 
https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=province&province=1&county=&year=2025&form-group%5B%5D=all
Z dofinansowanych form kształcenia ustawicznego w ramach tego priorytetu mogą skorzystać zarówno osoby pracujące w zawodach określonych jako deficytowe jak i osoby zamierzające wykonywać zadania związane z zawodem deficytowym w przyszłości.
Należy wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy.
Przyjęte sformułowanie niniejszego priorytetu pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólnozawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.

Priorytet nr 2 Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku.Pod pojęciem procesów należy rozumieć zaś serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu. Przykładowymi kategoriami procesów biznesowych są: proces zarządczy (który kieruje działaniem systemu, np. zarządzanie przedsiębiorstwem lub zarządzanie strategiczne), proces operacyjny (który dotyczy istoty biznesu i źródła wartości dodanej, np. zaopatrzenie, produkcja, marketing, sprzedaż) proces pomocniczy (który wspiera procesy główne, np. księgowość, rekrutacja, wsparcie techniczne) – https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/zarzadzanie-procesami-biznesowymi-bpm  
 
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 2 powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu 2 można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta
lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymagań priorytetu 2 zostanie podjęta na podstawie wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO itp. oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia zawartego w części IV w pkt 7 wniosku.

Priorytet nr 3  Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły na terenach dotkniętych przez        powódź we wrześniu 2024 roku
Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1760).
Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników.
Powiatowy Urząd Pracy we Wrocławiu weźmie pod uwagę następujące gminy w powiecie wrocławskim: gmina Kąty Wrocławskie, gmina Mietków i gmina Sobótka.
Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest prowadzenie działalności na terenie ww. gmin w powiecie wrocławskim oraz złożenie oświadczenia pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/przekwalifikowaniem obszaru  działalności firmy zawartego w części VI w pkt 4 wniosku.

Priorytet nr 4 Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy
Szkolenia powinny zawierać tematykę w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
  • do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,
  • dotyczące różnych form mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
  • rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach,
  • do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy,
  • na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji,
  • dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.
Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu.
Priorytet ten ma również zachęcać do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE. Ma pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie jak promować reprezentację pracowniczą w postaci rad pracowniczych w Polsce. W obliczu wymogu prawnego (ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. nr 79, poz. 550) powołania Rady Pracowników przez pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników lub na wniosek co najmniej 10% załogi, staje się jasne, jak kluczowe jest prawidłowe funkcjonowanie tych organów.
Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności. Zachęca do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE. 
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymogu priorytetu 4 zostanie podjęta na podstawie programu szkolenia.

Priorytet nr 5 Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem,            radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej
Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca.
Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy.
Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
  • rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego;
  • przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi;
  • skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy, tworzenie przyjaznego środowiska pracy;
  • różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych;
  • promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem;
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymogu priorytetu 5 zostanie podjęta na podstawie programu szkolenia.

Priorytet nr 6   Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy  
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/branży;
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców. 
Warunkiem skorzystania z priorytetu 6 jest złożenie oświadczenia w części VI w pkt 5 wniosku.

Priorytet nr 7  Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych
Zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 799) świadczeniami zdrowotnymi są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w ramach działalności leczniczej. Ustawodawca wyodrębnił przy tym jej dwa rodzaje – polegająca na: stacjonarnym i całodobowym udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz ambulatoryjnym udzielaniu świadczeń zdrowotnych – czyli w warunkach niewymagających udzielania świadczeń w trybie stacjonarnym i całodobowym.
Celem wprowadzenia niniejszego priorytetu jest chęć wsparcia osób zatrudnionych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy w części VI w pkt 6 wniosku o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych.
Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach:
PKD 86  - Opieka zdrowotna,
PKD 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem,
PKD 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych. 

Priorytet nr 8  Rozwój umiejętności cyfrowych
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są  tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów, ale także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. PKD Wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne.
 
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymagań priorytetu 8 zostanie podjęta na podstawie logicznego i wiarygodnego uzasadnienia zawartego w części IV w pkt 7 wniosku.
Priorytet nr 9 Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną
Transformacja energetyczna to długotrwały proces modyfikacji gospodarki i sieci energetycznych, aby były bardziej zrównoważone, mniej zależne od paliw kopalnych i bardziej efektywne energetycznie. Celem transformacji energetycznej jest zmniejszenie szkód dla klimatu, zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
 
W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno-energetycznej. Przyjęto, że ma opierać się na trzech filarach:
 
  • dekarbonizacja – czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
  • decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł  energii o mniejszej mocy,
  • digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe będzie np. wprowadzenie taryf dynamicznych (czyli takich, w których końcowa opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii).
 
Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia  w obszarze  szeroko pojętej ekologii.
  
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymogu priorytetu 9 zostanie podjęta na podstawie uzasadnienia zawartego w części IV w pkt 7 wniosku  oraz programu szkolenia.
 
 
III. Wnioski rozpatrywane będą w następujący sposób:
 
Etap 1: Weryfikacja wniosków pod względem formalnym 
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego  (Dz. U. z 2018 r. poz. 117), tj.:
  1. zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  2. informacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  3. kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
W przypadku braku wpisu do KRS lub CEIDG należy złożyć inny dokument potwierdzający formę prawną, np.: umowa spółki cywilnej wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami lub statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty właściwe np. dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli m.in. wpis do rejestru placówek oświatowych.
UWAGA. REGON nie jest dokumentem potwierdzającym formę prawną prowadzonej działalności.
  1. programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu;
  2. wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Weryfikacji podlegać będzie również warunek czy zachodzą w stosunku do wykonawcy przesłanki wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835).
 
W przypadku, gdy Wnioskodawca spełnia warunki ww. rozporządzenia i jednocześnie figuruje na liście sankcji, wniosek zostanie rozpatrzony negatywnie.   
 
Etap 2: Punktacja zgodnie z Kartą oceny wniosku
  1. W pierwszej kolejności pod względem merytorycznym będą weryfikowane wnioski, które uzyskają  liczbę punktów wynikającą z Karty oceny wniosku w przedziale 100-90.
 
  1. Jeżeli w dyspozycji Urzędu pozostaną wolne środki z puli przyznanego limitu środków KFS, wówczas w celu objęcia wsparciem jak największej grupy Pracodawców Urząd będzie rozpatrywał kolejno wnioski z uzyskaną liczbą punktów mniejszą niż 90 - do wyczerpania puli środków.
 
  1. W sytuacji, gdy liczba wniosków, które uzyskają jednakową liczbę punktów przekroczy przyznaną przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kwotę 5 000 000,00 zł, wówczas Urząd zwróci się do Pracodawców o pomniejszenie wnioskowanych kwot.
 
  1. W celu dokonania oceny wniosku (pkt 3 karty oceny) niezbędne jest dołączenie certyfikatów jakości usług (wskazanych w części V.1. poz. E wniosku) posiadanych przez wskazanego realizatora kształcenia w zakresie kursów /studiów podyplomowych/egzaminów.
W przypadku niezałączenia certyfikatów jakości usług Wnioskodawca nie otrzyma punktów w tym kryterium oceny wniosku.
 
  1. W przypadku wskazania pakietu kursów z zakresu prawa jazdy obejmującego kilka kursów, każdy z nich będzie oceniany odrębnie (pkt 6 karty oceny wniosku).
 
  1. Kartę oceny wniosku wypełnia pracownik Urzędu. Wnioskodawca zostanie poinformowany pisemnie o liczbie uzyskanych punktów.
 
Etap 3: Weryfikacja wniosków pod względem merytorycznym
 
Wnioski, które pozostaną po pozytywnej weryfikacji w trakcie etapu I oraz zostaną ocenione na podstawie Karty oceny wniosku będą analizowane merytorycznie w poniższym zakresie:
  1. czy podmiot składający wniosek jest pracodawcą;
  2. czy pracodawca posiada siedzibę lub prowadzi działalność na terenie powiatu wrocławskiego;
  3. czy nie zachodzą w stosunku do wykonawcy przesłanki wykluczenia na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (t.j. Dz.U. z 2024, poz. 507);
  4. czy podmiot spełnia wymogi udzielania pomocy zgodnie z zasadami przyznawania pomocy de minimis;
 
po spełnieniu wszystkich ww. warunków (pkt 1-4), wniosek będzie podlegał ocenie w oparciu o kryteria wynikające z § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
(Dz. U. z 2018 r. poz. 117), tj.:
 
  1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
  2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
  3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku (Urząd może przyznać pracodawcy środki KFS w kwocie niższej od wnioskowanej, w szczególności w przypadku stwierdzenia możliwości przeszkolenia lub kształcenia we wnioskowanym przez pracodawcę zakresie po cenach znacząco niższych niż wnioskowane przez pracodawcę);
  4. w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
  5. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
  6. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004 r. (Dz. U. z 2024  r., poz. 475 ze zm.)
 
IV. Ważne informacje:
 
  1. Dokumenty elektronicznie mogą wysyłać osoby wskazane w części I pkt. 10 wniosku – dane osoby upoważnione do kontaktu z urzędem. Pod warunkiem podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub elektronicznie podpisem zaufanym przez osoby uprawnione do reprezentacji zgodnie z dokumentem rejestrowym lub załączonym pełnomocnictwem.
  2. Rozstrzygnięcie dot. przyznania lub odmowy przyznania dofinansowania w ramach KFS podejmowane jest ostatecznie na podstawie trzech etapów rozpatrywania wniosku  opisanych w punkcie III.
  3. Złożenie przez Pracodawcę kilku wniosków zostanie potraktowane jako jedna sprawa.
  4. Urząd Pracy nie będzie brał pod uwagę pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu niż obszar działania Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, gdyż środki KFS przeznacza się na rozwój przedsiębiorców powiatu wrocławskiego i Wrocławia.
  5. W sytuacji, gdy wniosek wymaga poprawienia, wyznacza się pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 na jego poprawienie. Wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, gdy nie zostanie poprawiony przez pracodawcę w wyznaczonym terminie.
  6. Zgodnie z art. 69a ust. 2 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 475 ze zm.) wsparcie w ramach KFS jest instrumentem fakultatywnym co oznacza, że wniosek może zostać przyjęty do realizacji, odrzucony, uzupełniony lub poprawiony w wyniku negocjacji w celu ustalenia: ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem, organizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu.
  7. Działania rozpoczęte przed zawarciem umowy o dofinansowanie kształcenia ze środków KFS oraz działania opłacone przez pracodawcę przed otrzymaniem środków z Urzędu nie będą finansowane.
  8. Koszty kształcenia ustawicznego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, są zwolnione z podatku VAT.
  9. Po złożeniu wniosku nie można wprowadzać nowych działań kształcenia ustawicznego niż wskazane w części IV i V wniosku.
  10. Urząd nie będzie uwzględniał grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego. Wartość kształcenia ustawicznego we wniosku należy określić jednostkowo, tj. koszt kształcenia za osobę.
  11. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Pracodawca otrzyma pisemną informację wraz z uzasadnieniem, która nie jest decyzją administracyjną i nie podlega odwołaniu.
  12. Informacji na temat przedmiotowego wsparcia udzielają pracownicy Działu Rozwoju Zawodowego, bud. A, I piętro, pokój 112, numery telefonów: 71/77-01-692, 691, 684, 650, 641, 782, 721. Nie ma możliwości konsultowania weryfikowania z pracownikami urzędu roboczych ani ostatecznych wersji składanych wniosków oraz wypełniania wniosku wspólnie z wnioskodawcą.
 
Pragniemy zwrócić uwagę, że często zdarza się, że organizatorzy kształcenia „pomagają" Pracodawcom przy wypełnianiu wniosku, bądź też wypełniają go za Pracodawcę w całości. To nie tylko generuje wiele błędów w podstawowych danych Pracodawcy, ale również powoduje m. in., że np. uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia jest identyczne, bardzo ogólne i często nieadekwatne do zakresu zadań danego pracownika w przypadku kilku wniosków złożonych przez różnych pracodawców, którzy zamierzają realizować kształcenie u tego samego organizatora kształcenia. A zatem w sytuacji, kiedy do Urzędu wpłynie kilka wniosków z identycznymi uzasadnieniami w części opisowej konieczne będzie skorygowanie informacji w tym zakresie, co znacząco wydłuży czas rozpatrywania wniosków i rozliczenie umów o dofinansowanie KFS, jak to miało miejsce w poprzednich latach.
 
 
Do działań, które nie podlegają sfinansowaniu należą m.in.:
  1. konferencje, kongresy, warsztaty, zjazdy branżowe,
  2. kształcenie ustawiczne realizowane poza granicami Polski,
  3. studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie,
  4. szkolenia obowiązkowe, np. BHP i PPOŻ,
  5. badania okresowe,
  6. koszty przejazdów, zakwaterowania oraz wyżywienia,
 
Nie mogą skorzystać ze środków KFS m.in.:
  1. osoby prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające pracownika na podstawie umowy o pracę,
  2. osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności gospodarczej -  zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są to: małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym, pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujące przy prowadzeniu działalności,
  3. lekarze i lekarze dentyści, którzy chcą sfinansować szkolenia specjalizacyjne i staże podyplomowe wraz z kosztami obsługi określone w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także pielęgniarki i położne które chcą sfinansować specjalizacje, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej,
  4. pracownicy będący na: urlopie macierzyńskim/ojcowskim/wychowawczym, urlopie bezpłatnym,
  5. osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy osoby te zatrudnione są na umowę o pracę w spółce),
  6. prezes spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jedynym lub większościowym udziałowcem,
  7. osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych,
  8. pracodawcy chcący realizować samodzielnie kształcenie ustawiczne dla swoich pracowników, bez udziału zewnętrznych instytucji szkoleniowych.

Załączniki

1. Nabór KFS 2025r.
1. Nabór KFS 2025r..pdf 475 KB
2. WNIOSEK KFS 2025
2. WNIOSEK KFS 2025.docx 460 KB
3. OBJAŚNIENIA DO WNIOSKU - CZĘŚĆ VIII
3. OBJAŚNIENIA DO WNIOSKU - CZĘŚĆ VIII.pdf 366 KB
4. Załącznik nr 1 do wniosku - Ośwadczenie o uzyskanej pomocy de minimis
4. Załącznik nr 1 do wniosku - Ośwadczenie o uzyskanej pomocy de minimis.pdf 28 KB
5. Załącznik nr 2a do wniosku- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minmis
5. Załącznik nr 2a do wniosku- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minmis.pdf 333 KB
6. Załącznik nr 2b do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o omoc de minimis w rolnictwie i rybołóstwie
6. Załącznik nr 2b do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o omoc de minimis w rolnictwie i rybołóstwie.pdf 38 KB
7. Załącznik nr 3a do wniosku - Program kształcenia
7. Załącznik nr 3a do wniosku - Program kształcenia.doc 101 KB
8. Załącznik nr 3b do wniosku- Zakres egzaminu
8. Załącznik nr 3b do wniosku- Zakres egzaminu.doc 49 KB
9. Etapy oceny wniosku
9. Etapy oceny wniosku.pdf 609 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Rynek pracy