Powiatowy Urząd Pracy we Wrocławiu
OGŁASZA
NABÓR WNIOSKÓW PRACODAWCÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW
Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
w ramach priorytetów ustalonych na rok 2022
TERMIN NABORU WNIOSKÓW
Składając wniosek, prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na ważne informacje i objaśnienia dotyczące wypełniania wniosków, które zostały opisane w części VII i VIII.
Wnioski przyjmowane będą od dnia 04.03.2022 r. do dnia 08.03.2022 r.
-
w formie papierowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, ul. Gliniana 20-22, 50-525 Wrocław w Kancelarii Urzędu pok. 04 od godz. 7.45 do 15.15.
Ważna jest godzina złożenia wniosków a nie godzina przyjścia do Urzędu.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską o złożeniu decyduje data wpływu do PUP Wrocław;
-
drogą elektroniczną poprzez platformę ePUAP (Pismo ogólne do podmiotu publicznego) lub www.praca.gov.pl.
Wnioski muszą być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub potwierdzone profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej. O złożeniu wniosków decyduje data i godzina wpływu na platformę ePUAP - w pierwszym dniu naboru od godz. 7.45, w ostatnim dniu naboru do godz. 15.15. Urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platformy ePUAP, niewłaściwe przesłanie lub uszkodzone pliki.
Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem i godzinami naboru nie będą rozpatrywane i zostaną odesłane Wnioskodawcy.
I. Warunki korzystania ze środków KFS.
Zgodnie z opinią Powiatowej Rady Rynku Pracy ze środków KFS mogą skorzystać tylko pracodawcy, którzy nie korzystali ze środków KFS lub nie korzystali ze wsparcia w latach 2019-2021.
W przypadku, gdy łączna kwota złożonych wniosków kwalifikujących się do pozytywnego rozpatrzenia przekroczy kwotę posiadanego limitu środków KFS, Urząd zmniejszy wysokość dofinansowania w celu objęcia wsparciem wszystkich wnioskodawców, którzy spełnili kryteria naboru.
Wnioski pracodawców, którzy korzystali ze środków KFS w latach 2019-2021 zgodnie z opinią Powiatowej Rady Rynku Pracy pozostawi się bez rozpatrzenia.
Informujemy, że średni koszt kształcenia ustawicznego z KFS na osobę w 2021r. wyniósł 2602,66 zł.
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie pracodawcy. Należy pamiętać, że nawet jeśli w treści priorytetu zawarto sformułowania odnoszące się bezpośrednio do pracowników skorzystać z niego mogą zarówno pracownicy jak i pracodawcy.
Pracodawca – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika.
Pracownik - oznacza osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Pracownikiem jest tylko osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy. Nie jest pracownikiem osoba, która wykonuje pracę w ramach przepisów prawa cywilnego, np. na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też innych rodzajów umów cywilnoprawnych.
W ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego możliwe jest sfinansowanie:
-
do 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw;
-
do 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla mikroprzedsiębiorstw.
Środki KFS przeznacza się na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców, obejmujące:
-
określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
-
kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
-
egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
-
badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
-
ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
II. Środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego PUP Wrocław przeznaczy na finansowanie działań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawców zgodnych tylko z poniższymi priorytetami ustalonymi przez Ministra ds. Pracy w porozumieniu z Radą Rynku Pracy :
PRIORYTET 1. wsparcie kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych w firmach, które na skutek pandemii COVID-19, musiały podjąć działania w celu dostosowania się
do zmienionej sytuacji rynkowej;
Do wsparcia w ramach tego priorytetu mają prawo wszyscy pracodawcy, którzy w związku ze zmianami na rynku spowodowanymi pandemią, musieli podjąć działania w celu dostosowania się do nowych warunków. Z założenia nabyte nowe umiejętności lub uprawnienia umożliwią szybsze reagowanie na zmiany i dostosowanie się do nowych uwarunkowań rynku.
Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku pracy czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników. Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku ze zmianami profilu działalności lub poszerzeniem/rozwojem działalności związanym z pandemią COVID-19. Zmiana kodu PKD nie jest konieczna do skorzystania z tego priorytetu.
PRIORYTET 2. wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem;
Przyjęty zapis priorytetu nr 2 pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają
na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem (np. po urlopie macierzyńskim, wychowawczym). Nie ma znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Wnioskodawca powinien złożyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik spełnia warunki dostępu do priorytetu.
PRIORYTET 3. wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu wrocławskiego bądź województwa dolnośląskiego. Informacje o zawodach określonych jako deficytowe znajduje się w następujących publikacjach:
Barometr zawodów – prognoza na rok 2022 na powiat wrocławski i województwo dolnośląskie (dostępny na stronie internetowej):
Miasto Wrocław:
Powiat wrocławski:
Województwo dolnośląskie:
PRIORYTET 4. wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących będących członkami rodzin wielodzietnych;
Priorytet adresowany jest do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź
są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym. Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli
na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
-
w wieku do 18. roku życia,
-
w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub w szkole wyższej,
-
bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej
lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej
w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci
z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 4, powinien złożyć oświadczenie, że wskazany uczestnik kształcenia posiada Kartę Dużej Rodziny lub spełnia warunki jej posiadania.
PRIORYTET 5. wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS;
Podmioty uprawnione do korzystania ze środków w ramach tego priorytetu to:
-
CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne osób prawnych. Centra i Kluby Integracji Społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczna i zawodową uczestników.
CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz
działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia
pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto
pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące
reintegrację społeczną i zawodową.
-
WTZ mogą być tworzone, przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty.
Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu umowę regulującą
między innymi warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia
i działalności warsztatu ze środków PFRON.
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać,
że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia
kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS,
WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej.
-
Przedsiębiorstwa społeczne wpisane na listę przedsiębiorstw społecznych
prowadzoną przez MRiPS – lista ta jest dostępna pod adresem
http://www.bazaps.ekonomiaspoleczna.gov.pl/ w formie interaktywnej bazy
danych. Lista jest prowadzona, weryfikowana i uzupełniana przez MRiPS, z tego
względu nie ma konieczności prowadzenia dodatkowej weryfikacji na potrzeby
ustalenia czy pracodawca aplikujący o wsparcie spełnia przesłanki niezbędne
do uzyskania tego statusu, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w momencie składania
wniosku figuruje on na aktualnej liście PS. Status przedsiębiorstwa społecznego
mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia)
spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne. -
Spółdzielnie socjalne – to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego,
na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Niektóre spółdzielnie
socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich
uprawnienia do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu można
potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych, o której mowa
powyżej. Bez względu na to czy spółdzielnia socjalna posiada status
przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków
w ramach tego priorytetu. -
Zakłady aktywności zawodowej – to podmioty, które mogą być tworzone przez
gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną,
decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
Ze środków w ramach tego priorytetu korzystać mogą wszyscy pracownicy
przedsiębiorstw społecznych i ZAZ oraz pracownicy i członkowie spółdzielni
socjalnych.
PRIORYTET 6. wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy, w tym także technologii i narzędzi cyfrowych oraz podnoszenie kompetencji cyfrowych;
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 6 powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami. Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymagań priorytetu 6 zostanie podjęta na podstawie wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO itp. oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu 6 można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywanych swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała
z nowych technologii i narzędzi pracy. Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia jest powiązane z pracą przez osobę kierowaną na szkolenie.
PRIORYTET 7. wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej;
-
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej/przemyśle samochodowym. Jest to pojęcie obejmujące szerokie spektrum przedsiębiorstw zaangażowanych w projektowanie, produkcję, marketing i sprzedaż samochodów. O przynależności do branży motoryzacyjnej decydować będzie posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2022 roku) jednego z poniższych kodów PKD:
-
Dział C.22 Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych:
PKD 22.11.Z Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon z gumy
-
Dział C.29 Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, wyjątkiem motocykli:
PKD 29.10.A Produkcja silników do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem
motocykli) oraz do ciągników rolniczych
PKD 29.10.B Produkcja samochodów osobowych
PKD 29.10.C Produkcja autobusów
PKD 29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów
PKD 29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep
PKD 29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
PKD 29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli
-
Dział C.30 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego:
PKD 30.91.Z Produkcja motocykli
-
Dział G.45 Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi, naprawa pojazdów samochodowych:
PKD 45.11.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek
PKD 45.19.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.31.Z Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.32.Z Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45. 40.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich
-
Ze wsparcia w ramach priorytetu mogą skorzystać także firmy posiadające przeważający (według stanu na 1 stycznia 2022 roku) jeden z poniższych kodów PKD, o ile prowadzą produkcję dla branży motoryzacyjnej (co powinno być przedmiotem oświadczenia podmiotu wnioskującego o środki KFS):
-
Dział C.27 Produkcja urządzeń elektrycznych:
PKD 27.11.Z Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
PKD 27.12.Z Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
PKD 27.20.Z Produkcja baterii i akumulatorów
PKD 27.40.Z Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
PKD 27.90.Z Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
-
Dział C.28 Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana:
PKD 28.15.Z Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych
Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie odpowiedniego kodu PKD oraz zawarte we wniosku o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności.
III. Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117) w następujący sposób:
Etap 1: Weryfikacja wniosków pod względem formalnym
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117), tj.:
-
zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
-
informacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
-
kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
-
programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu;
-
wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Etap 2: Weryfikacja wniosków pod względem merytorycznym
Po pozytywnej weryfikacji wniosków w trakcie etapu I uwzględnia się, w oparciu o § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia:
-
zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
-
zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
-
koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku (Urząd może przyznać pracodawcy środki KFS w kwocie niższej od wnioskowanej, w szczególności w przypadku stwierdzenia możliwości przeszkolenia lub kształcenia we wnioskowanym przez pracodawcę zakresie po cenach znacząco niższych niż wnioskowane przez pracodawcę);
-
posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
-
w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
-
plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
-
możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004r.
IV. Ważne informacje:
-
Złożenie przez Pracodawcę kilku wniosków zostanie potraktowane jako jedna sprawa.
-
Urząd Pracy nie będzie brał pod uwagę pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu niż obszar działania Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, gdyż środki KFS przeznacza się na rozwój przedsiębiorców powiatu wrocławskiego i Wrocławia.
-
W sytuacji, gdy wniosek wymaga poprawienia, wyznacza się pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 na jego poprawienie. Wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, gdy nie zostanie poprawiony przez pracodawcę w wyznaczonym terminie.
-
Zgodnie z art. 69a ust. 2 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004r. (Dz. U. z 2021r., poz. 1100 ze zm.) wsparcie w ramach KFS jest instrumentem fakultatywnym co oznacza, że wniosek może zostać przyjęty do realizacji, odrzucony, uzupełniony lub poprawiony w wyniku negocjacji w celu ustalenia: ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem, organizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu.
-
Działania rozpoczęte przed zawarciem umowy o dofinansowanie kształcenia ze środków KFS oraz działania opłacone przez pracodawcę przed otrzymaniem środków z Urzędu nie będą finansowane.
-
Koszty kształcenia ustawicznego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, są zwolnione z podatku VAT.
-
Po złożeniu wniosku nie można wprowadzać nowych uczestników i działań kształcenia ustawicznego niż wskazane w części IV i V.
-
Urząd nie będzie uwzględniał grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego. Wartość kształcenia ustawicznego we wniosku należy określić jednostkowo, tj. koszt kształcenia za osobę.
-
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Pracodawca otrzyma pisemną informację wraz z uzasadnieniem, która nie jest decyzją administracyjną i nie podlega odwołaniu.
-
W przypadku realizacji kursów w formule on-line muszą one odbywać się w czasie rzeczywistym – nadzorowane przez trenera prowadzącego kurs, a także ustalone są konkretne godziny rozpoczęcia, zakończenia oraz przerwy. Oznacza to, że wszyscy uczestnicy korzystają z platformy e-learningowej w tym samym czasie i są w stanie na bieżąco komunikować się z trenerem oraz między sobą. Uczestnicy mając stały kontakt z wykładowcą są w stanie na bieżąco zadawać pytania oraz omawiać problematyczne zagadnienia.
-
Informacji na temat przedmiotowego wsparcia udzielają pracownicy Działu Rozwoju Zawodowego, bud. A, I piętro, pokój 112, numery telefonów: 71/77-01-782, (-730, -692, -691, -687, -684, -650). Nie ma możliwości konsultowania ani weryfikowania z pracownikami urzędu roboczych ani ostatecznych wersji składanych wniosków oraz wypełniania wniosku wspólnie z wnioskodawcą.
Pragniemy zwrócić uwagę, że często zdarza się, że organizatorzy kształcenia „pomagają" Pracodawcom przy wypełnianiu wniosku, bądź też wypełniają go za Pracodawcę w całości. To nie tylko generuje wiele błędów w podstawowych danych Pracodawcy, ale również powoduje m. in., że np. uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia jest identyczne, bardzo ogólne i często nieadekwatne do zakresu zadań danego pracownika w przypadku kilku wniosków złożonych przez różnych pracodawców, którzy zamierzają realizować kształcenie u tego samego organizatora kształcenia. A zatem w sytuacji, kiedy do Urzędu wpłynie kilka wniosków z identycznymi uzasadnieniami w części opisowej konieczne będzie skorygowanie informacji w tym zakresie, co znacząco wydłuży czas rozpatrywania wniosków i rozliczenie umów o dofinansowanie KFS, jak to miało miejsce w poprzednich latach.
Do działań, które nie podlegają sfinansowaniu należą m.in.:
-
konferencje, kongresy, warsztaty, zjazdy branżowe,
-
kształcenie ustawiczne realizowane poza granicami Polski,
-
studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie,
-
szkolenia obowiązkowe, np. BHP i PPOŻ,
-
badania okresowe,
-
koszty przejazdów, zakwaterowania oraz wyżywienia,
-
kształcenie ustawiczne w przypadku podpisania wniosków przez pełnomocników bez umocowania reprezentujących instytucje zewnętrzne/ szkoleniowe/ pośredniczące w pozyskaniu środków KFS.
Nie mogą skorzystać ze środków KFS m.in.:
-
osoby prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające pracownika na podstawie umowy o pracę,
-
osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności gospodarczej - zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są to: małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym, pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujące przy prowadzeniu działalności,
-
lekarze i lekarze dentyści, którzy chcą sfinansować szkolenia specjalizacyjne i staże podyplomowe wraz z kosztami obsługi określone w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także pielęgniarki i położne które chcą sfinansować specjalizacje, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej,
-
pracownicy będący na: urlopie macierzyńskim/ojcowskim/wychowawczym, urlopie bezpłatnym,
-
osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy osoby te zatrudnione są na umowę o pracę w spółce),
-
prezes spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jedynym lub większościowym udziałowcem,
-
osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych,
-
pracodawcy chcący realizować samodzielnie kształcenie ustawiczne dla swoich pracowników, bez udziału zewnętrznych instytucji szkoleniowych.