NABÓR WNIOSKÓW PRACODAWCÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW
Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
w ramach priorytetów ustalonych na rok 2023
Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
w ramach priorytetów ustalonych na rok 2023
TERMIN NABORU WNIOSKÓW
Wnioski przyjmowane będą od dnia 14.02.2023 r. do dnia 17.02.2023 r.
Składając wniosek, prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na ważne informacje i objaśnienia dotyczące wypełniania wniosków, które zostały opisane w części VII i VIII.
Wnioski przyjmowane będą od dnia 14.02.2023 r. do dnia 17.02.2023 r.
Składając wniosek, prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na ważne informacje i objaśnienia dotyczące wypełniania wniosków, które zostały opisane w części VII i VIII.
- w formie papierowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu,
ul. Gliniana 20-22, 50-525 Wrocław w Kancelarii Urzędu pok. 04 od godz. 7.45 do 15.15.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą lub przesyłką kurierską o złożeniu decyduje data wpływu do PUP Wrocław;
- drogą elektroniczną poprzez platformę ePUAP (Pismo ogólne do podmiotu publicznego) lub www.praca.gov.pl.
i godzina wpływu na platformę ePUAP - w pierwszym dniu naboru od godz. 7.45, w ostatnim dniu naboru do godz. 15.15.
Wnioski złożone poza wyznaczonym terminem i godzinami naboru nie będą rozpatrywane i zostaną odesłane Wnioskodawcy.
I. Warunki korzystania ze środków KFS.
Minister Rodziny i Polityki Społecznej decyzją nr DF-I.6020.37.9.2022.MK
z 20 grudnia 2022 roku przyznał środki limitu na realizację Krajowego Funduszu Szkoleniowego
w roku 2023 w kwocie 3 000 000,00 zł.
Informujemy, że średni koszt kształcenia ustawicznego z KFS na osobę w 2022r. wyniósł
2 949,85 zł.
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie pracodawcy. Należy pamiętać, że nawet jeśli w treści priorytetu zawarto sformułowania odnoszące się bezpośrednio do pracowników skorzystać z niego mogą zarówno pracownicy jak i pracodawcy.
Pracodawca – jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika.
Pracownik - oznacza osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Pracownikiem jest tylko osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy. Nie jest pracownikiem osoba, która wykonuje pracę w ramach przepisów prawa cywilnego, np. na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też innych rodzajów umów cywilnoprawnych.
W ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego możliwe jest sfinansowanie:
- do 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw;
- do 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla mikroprzedsiębiorstw.
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
II. Środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego PUP Wrocław przeznaczy
na finansowanie działań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawców zgodnych z co najmniej jednym z poniższych priorytetów ustalonych przez Ministra ds. Pracy w porozumieniu z Radą Rynku Pracy :
PRIORYTET 1. wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
W ramach tego priorytetu mogą być sfinansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które odnoszą się do specyficznych potrzeb, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można
w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/ branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw
i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia
w przyszłości cudzoziemcami.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 1, powinien złożyć oświadczenie (część VI pkt 6 wniosku), że wskazany potencjalny uczestnik spełnia warunki dostępu do priorytetu.
PRIORYTET 2. wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem
w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 2 powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami.
Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymagań priorytetu 2 zostanie podjęta na podstawie wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO itp. oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu 2 można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywanych swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta
lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy. Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia jest powiązane z wykonywaną pracą przez osobę kierowaną na szkolenie.
PRIORYTET 3. wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu wrocławskiego bądź województwa dolnośląskiego.
Informacje o zawodach określonych jako deficytowe znajduje się w następujących publikacjach:
Barometr zawodów – prognoza na rok 2023 na powiat wrocławski i województwo dolnośląskie (dostępny na stronie internetowej oraz załącznikach do ogłoszenia o naborze):
Miasto Wrocław:
https://www.barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=51&year=2023&form-group%5B%5D=all
Powiat wrocławski:
https://www.barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=45&year=2023&form-group%5B%5D=all
Województwo dolnośląskie:
https://www.barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=province&province=1&year=2023&form-group%5B%5D=all
PRIORYTET 4. wsparcie kształcenia ustawicznego dla nowozatrudnionych osób
(lub osób, którym zmieniono zakres obowiązków) powyżej 50 roku życia.
W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne wyłącznie osób powyżej 50 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników), które zostały zatrudnione w okresie ostatniego roku lub w okresie ostatniego roku miały zmienione zakres obowiązków w aktualnym miejscu pracy lub będą je miały zmieniony
w perspektywie najbliższych 3 miesięcy od momentu złożenia wniosku.
W momencie składania wniosku o dofinansowanie pracownik musi mieć ukończone 50 lat.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 4, powinien złożyć oświadczenie (część VI pkt 7 wniosku),że wskazany potencjalny uczestnik spełnia warunki dostępu do priorytetu.
PRIORYTET 5. wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
Przyjęty zapis priorytetu nr 5 pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają
na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź
są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym. Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli
na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
- w wieku do 18. roku życia,
- w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub w szkole wyższej,
- bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 5, powinien złożyć oświadczenie (część VI pkt 8 wniosku), że wskazany potencjalny uczestnik spełnia warunki dostępu do priorytetu.
Uwaga: Warunki - powrotu na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz bycia członkiem rodziny wielodzietnej - nie muszą być spełniane łącznie.
PRIORYTET 6. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych oraz umiejętności związanych z branżą energetyczną
i gospodarką odpadami.
1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
2. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób młodych do 30 roku życia w zakresie umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami
Wsparcie w ramach tego priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni
w firmach z szeroko rozumianej branży energetycznej i gospodarki odpadami.
O przynależności do ww. branż decydować będzie posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2023 roku) jednego z poniższych kodów PKD:
PKD 06.20.Z - Górnictwo gazu ziemnego
PKD 24.46.Z - Wytwarzanie paliw jądrowych
PKD.25.21.Z - Produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania
PKD 27.12.Z - Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
PKD 27.11.Z - Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
PKD 27.20.Z - Produkcja baterii i akumulatorów
PKD 27.31.Z - Produkcja kabli światłowodowych
PKD 27.32.Z - Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli
PKD 27.33.Z - Produkcja sprzętu instalacyjnego
PKD 27.40.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
PKD 27.51.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
PKD 27.90.Z - Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
PKD 28.11.Z - Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych
PKD 28.12.Z - Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego
PKD 28.21.Z - Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych
PKD 28.25.Z - Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych
PKD 29.31.Z - Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektrycznego do pojazdów silnikowych
PKD 35.11.Z - Wytwarzanie energii elektrycznej
PKD 35.12.Z - Przesyłanie energii elektrycznej
PKD 35.13.Z - Dystrybucja energii elektrycznej
PKD 35.14.Z - Handel energią elektryczną
PKD 35.21.Z - Wytwarzanie paliw gazowych
PKD 35.22.Z - Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym
PKD 35.23.Z - Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym
PKD 35.30.Z - Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorąca wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych
PKD 38.11.Z - Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.21.Z - Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.22.Z - Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.31.Z - Demontaż wyrobów zużytych
PKD 38.32.Z - Odzysk surowców z materiałów segregowanych
PKD 39.00.Z - Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana
z gospodarką odpadami
PKD 42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
PKD 42.22.Z - Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych
PKD 43.21.Z – Wykonywanie instalacji elektrycznych
PKD 43.22.Z - Wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych
PKD 49.50.A - Transport rurociągami paliw gazowych
PKD 52.10.A - Magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych
Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie jako przeważającego
(według stanu na 1 stycznia 2023 roku) odpowiedniego kodu PKD oraz zawarte we wniosku
o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności, w tym poprzez wykazanie bezpośredniego związku danego stanowiska pracy z branżą energetyczną
i gospodarką odpadami.
Uwaga: Warunki – szkolenie z zakresu umiejętności cyfrowych oraz posiadanie,
jako przeważającego, jednego z wymienionych powyżej kodów PKD - nie muszą być spełniane łącznie. Priorytet dotyczy wyłącznie osób młodych do 30 r. ż.
III. Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w następujący sposób:
Etap 1: Weryfikacja wniosków pod względem formalnym
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, tj.:
- zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- informacji określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu;
- wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Etap 2: Weryfikacja wniosków pod względem merytorycznym
Po pozytywnej weryfikacji wniosków w trakcie etapu I uwzględnia się, w oparciu o § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku (Urząd może przyznać pracodawcy środki KFS w kwocie niższej od wnioskowanej, w szczególności w przypadku stwierdzenia możliwości przeszkolenia lub kształcenia we wnioskowanym przez pracodawcę zakresie po cenach znacząco niższych niż wnioskowane przez pracodawcę);
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022r., poz. 690 ze zm.).
IV. Ważne informacje:
- Złożenie przez Pracodawcę kilku wniosków zostanie potraktowane jako jedna sprawa.
- Urząd Pracy nie będzie brał pod uwagę pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu niż obszar działania Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu, gdyż środki KFS przeznacza się na rozwój przedsiębiorców powiatu wrocławskiego i Wrocławia.
- W sytuacji, gdy wniosek wymaga poprawienia, wyznacza się pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 na jego poprawienie. Wniosek pozostanie bez rozpatrzenia, gdy nie zostanie poprawiony przez pracodawcę w wyznaczonym terminie.
- Zgodnie z art. 69a ust. 2 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20.04.2004r. wsparcie w ramach KFS jest instrumentem fakultatywnym co oznacza,
że wniosek może zostać przyjęty do realizacji, odrzucony, uzupełniony lub poprawiony
w wyniku negocjacji w celu ustalenia: ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem, organizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego
lub zakresu egzaminu. - Działania rozpoczęte przed zawarciem umowy o dofinansowanie kształcenia ze środków KFS oraz działania opłacone przez pracodawcę przed otrzymaniem środków z Urzędu nie będą finansowane.
- Koszty kształcenia ustawicznego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, są zwolnione z podatku VAT.
- Po złożeniu wniosku nie można wprowadzać nowych uczestników i działań kształcenia ustawicznego niż wskazane w części IV i V.
- Urząd nie będzie uwzględniał grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego. Wartość kształcenia ustawicznego we wniosku należy określić jednostkowo, tj. koszt kształcenia
za osobę. - W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku Pracodawca otrzyma pisemną informację wraz z uzasadnieniem, która nie jest decyzją administracyjną i nie podlega odwołaniu.
- W przypadku realizacji kursów w formule on-line muszą one odbywać się w czasie rzeczywistym – nadzorowane przez trenera prowadzącego kurs, będącego w stałym kontakcie z uczestnikami, w ustalonych konkretnie godzinach rozpoczęcia, zakończenia oraz przerwy w zajęciach.
- Informacji na temat wsparcia udzielają pracownicy Działu Rozwoju Zawodowego, bud. A, I piętro, pokój 112, numery telefonów: 71/77-01-641, (-650,-684,-687, -691, -692, -730,
-782). Nie ma możliwości konsultowania ani weryfikowania z pracownikami urzędu roboczych ani ostatecznych wersji składanych wniosków oraz wypełniania wniosku wspólnie z wnioskodawcą.
Pragniemy zwrócić uwagę, że często zdarza się, że organizatorzy kształcenia „pomagają" Pracodawcom przy wypełnianiu wniosku, bądź też wypełniają go za Pracodawcę w całości. To nie tylko generuje wiele błędów w podstawowych danych Pracodawcy, ale również powoduje m. in., że np. uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia jest identyczne, bardzo ogólne i często nieadekwatne do zakresu zadań danego pracownika w przypadku kilku wniosków złożonych przez różnych pracodawców, którzy zamierzają realizować kształcenie u tego samego organizatora kształcenia. A zatem w sytuacji, kiedy do Urzędu wpłynie kilka wniosków z identycznymi uzasadnieniami w części opisowej konieczne będzie skorygowanie informacji w tym zakresie,
co znacząco wydłuży czas rozpatrywania wniosków i rozliczenie umów o dofinansowanie KFS,
jak to miało miejsce w poprzednich latach.
W związku z tym nie należy wskazywać we wniosku osób do kontaktu z ramienia instytucji szkoleniowej.
Do działań, które nie podlegają sfinansowaniu należą m.in.:
- konferencje, kongresy, warsztaty, zjazdy branżowe, wyjazdy integracyjne,
- kształcenie ustawiczne realizowane poza granicami Polski,
- studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie,
- szkolenia obowiązkowe, np. BHP i PPOŻ,
- badania okresowe,
- koszty przejazdów, zakwaterowania oraz wyżywienia,
Nie mogą skorzystać ze środków KFS m.in.:
- osoby prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające pracownika na podstawie umowy o pracę,
- osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności gospodarczej - zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są to: małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym, pozostające
we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujące przy prowadzeniu działalności, - lekarze i lekarze dentyści, którzy chcą sfinansować szkolenia specjalizacyjne i staże podyplomowe wraz z kosztami obsługi określone w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także pielęgniarki i położne które chcą sfinansować specjalizacje, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej,
- pracownicy będący na: urlopie macierzyńskim/ojcowskim/wychowawczym, urlopie bezpłatnym,
- osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy osoby te zatrudnione są na umowę o pracę w spółce),
- prezes spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jedynym lub większościowym udziałowcem,
- osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pracodawcy chcący realizować samodzielnie kształcenie ustawiczne dla swoich pracowników, bez udziału zewnętrznych instytucji szkoleniowych.